dimecres, 4 de febrer del 2015

resum de la xerrada "Jugar per Créixer"

El passat 17 de desembre de 2014 una dotzena de famílies del barri vam poder gaudir d'una xerrada molt adient per l'època de l'any:

La importància del joc pel desenvolupament del nen/nena: 
a càrrec de Davinia Urbano, Directora i Psicoterapeuta en Espaipercreixer www.esoaipercreixer.com



Seguir llegint:


Va ser una xerrada molt amena i tranquil·la a la Casa Orlandai (gràcies per l’espai) on la Davinia ens va conduir a través de les diferents fases del joc en els infants de 0 a 3 anys. Les seves explicacions sovint van ser “amanides” per anècdotes personals dels assistents. Una estona molt agradable on tots vam aprendre de la importància del joc per al desenvolupament de l'infant.


A continuació us en passem unes notes, molt subjectives, sobre alguns dels continguts de la xerrada:

El joc ajuda a desenvolupar-se, és un vehicle. 

  • Classificació de les fases de l’infant en el joc segons Jean Piaget.
    • 0-2 anys predomina el joc funcional o d'exercici. Arrossegar, caminar, mossegar, llepar, tocar, amagar-se. No és dolent posar-se coses a la boca si és amb higiene, es tracta d’un òrgan sensorial per a l’infant. Beneficis del joc: autosuperació, desenvolupament sensorial, coordinació oculo-manual
    • 2-6 anys joc simbòlic. Representació i simulació de objectes i persones que no estan presents en el moment del joc. Beneficis: comprensió de l'entorn, rols establerts a la societat. Afavoreix imaginació i creativitat. Desenvolupar el llenguatge. Relació amb els altres: al principi el nen juga sol, entre els 2 i 4 anys comença jugar en paral•lel , a partir dels 4 juguen organitzant entre tots el joc.
    • 6-12 anys predomina el joc de regles: pica paret, fet i amagar, ensenyen a guanyar i perdre, respectar els torns, guanyar i perdre. És un element socialitzador. Desenvolupament del llenguatge, la memòria el raonament i la reflexió 
    • Paral•lelament a les anteriors etapes hi ha el joc de construcció: es desenvolupa amb el nen paral•lelament als altres jocs. Potencia la creativitat, augmenta capacitat d'atenció, motricitat fina, facilita el joc compartit, desenvolupar capacitat d'anàlisi i síntesi 
  • Els nens de vegades no saben jugar, jugant amb nosaltres aprenen a jugar.
  • Aportacions del joc al desenvolupamen social, cognitiu i emocional. Desenvolupament motor
  • La gestió de les emocions, els nens senten el mateix que nosaltres des de bon principi però no les entenen. 

Tipologia de jocs

  • Caracteristiques: lliure i espontani, font de satisfacció,incita al descobriment, introdueix elements de ficció , es una finalitat en si mateix

Tipologia de joguines

  • Tenir en compte l'edat
  • La lectura com a joc, canvi de rols, canvi de personatges, contes a l'inrevés 

El joc en família

  • Millor jugar sols o en familia? Les dos coses. Una estona mínima de dedicació diària 
  • No portar sempre la direcció del joc, deixem-nos guiar
  • Crear vincle pare-fill
  • No sempre hi ha d'haver una intenció pedagògica 

El joc i l'autoestima: és una oportunitat de plaer i alegria, pot atemorir pors, creixement intel·lectual físic emocional. Produeix creativitat  l'afalagament amb naturalitat dóna creixement a l'autoestima

Noves tecnologies: És aconsellable ubicar ordinador i productes tecnològics en espais comuns. Cal establir unes normes clares pel seu ús. Cal prioritzar uns usos davant dels altres. Pactar usos i torns. Controlar el temps davant de les pantalles.  Emfatitzar els bons usos. Establir límits realistes.

Joc i gènere: afavorir educació no sexista. Agrupament mixtes, no privar als nens de jocs de nenes i viceversa. Àmbit de joc variats dominància femenina i masculina.

Carta als reis: Arriba Nadal i no calen 24000 joguines. Ara es el moment d'ensenyar los a valorar. Nadal , pactar amb la família.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada