La importància del joc pel desenvolupament del nen/nena:
a càrrec de Davinia Urbano, Directora i Psicoterapeuta en Espaipercreixer www.esoaipercreixer.com
Seguir llegint:
Va ser una xerrada molt amena i tranquil·la a la Casa Orlandai (gràcies per l’espai) on la Davinia ens va conduir a través de les diferents fases del joc en els infants de 0 a 3 anys. Les seves explicacions sovint van ser “amanides” per anècdotes personals dels assistents. Una estona molt agradable on tots vam aprendre de la importància del joc per al desenvolupament de l'infant.
A continuació us en passem unes notes, molt subjectives, sobre alguns dels continguts de la xerrada:
El joc ajuda a desenvolupar-se, és un vehicle.
- Classificació de les fases de l’infant en el joc segons Jean Piaget.
- 0-2 anys predomina el joc funcional o d'exercici. Arrossegar, caminar, mossegar, llepar, tocar, amagar-se. No és dolent posar-se coses a la boca si és amb higiene, es tracta d’un òrgan sensorial per a l’infant. Beneficis del joc: autosuperació, desenvolupament sensorial, coordinació oculo-manual
- 2-6 anys joc simbòlic. Representació i simulació de objectes i persones que no estan presents en el moment del joc. Beneficis: comprensió de l'entorn, rols establerts a la societat. Afavoreix imaginació i creativitat. Desenvolupar el llenguatge. Relació amb els altres: al principi el nen juga sol, entre els 2 i 4 anys comença jugar en paral•lel , a partir dels 4 juguen organitzant entre tots el joc.
- 6-12 anys predomina el joc de regles: pica paret, fet i amagar, ensenyen a guanyar i perdre, respectar els torns, guanyar i perdre. És un element socialitzador. Desenvolupament del llenguatge, la memòria el raonament i la reflexió
- Paral•lelament a les anteriors etapes hi ha el joc de construcció: es desenvolupa amb el nen paral•lelament als altres jocs. Potencia la creativitat, augmenta capacitat d'atenció, motricitat fina, facilita el joc compartit, desenvolupar capacitat d'anàlisi i síntesi
- Els nens de vegades no saben jugar, jugant amb nosaltres aprenen a jugar.
- Aportacions del joc al desenvolupamen social, cognitiu i emocional. Desenvolupament motor
- La gestió de les emocions, els nens senten el mateix que nosaltres des de bon principi però no les entenen.
Tipologia de jocs
- Caracteristiques: lliure i espontani, font de satisfacció,incita al descobriment, introdueix elements de ficció , es una finalitat en si mateix
Tipologia de joguines
- Tenir en compte l'edat
- La lectura com a joc, canvi de rols, canvi de personatges, contes a l'inrevés
El joc en família
- Millor jugar sols o en familia? Les dos coses. Una estona mínima de dedicació diària
- No portar sempre la direcció del joc, deixem-nos guiar
- Crear vincle pare-fill
- No sempre hi ha d'haver una intenció pedagògica
El joc i l'autoestima: és una oportunitat de plaer i alegria, pot atemorir pors, creixement intel·lectual físic emocional. Produeix creativitat l'afalagament amb naturalitat dóna creixement a l'autoestima
Noves tecnologies: És aconsellable ubicar ordinador i productes tecnològics en espais comuns. Cal establir unes normes clares pel seu ús. Cal prioritzar uns usos davant dels altres. Pactar usos i torns. Controlar el temps davant de les pantalles. Emfatitzar els bons usos. Establir límits realistes.
Joc i gènere: afavorir educació no sexista. Agrupament mixtes, no privar als nens de jocs de nenes i viceversa. Àmbit de joc variats dominància femenina i masculina.
Carta als reis: Arriba Nadal i no calen 24000 joguines. Ara es el moment d'ensenyar los a valorar. Nadal , pactar amb la família.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada